مسئله کار در ارتفاع برای پروژه های ساختمانی یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ ترین چالش ‌های مهندسان و کارگران است و همین عامل موجب بروز حوادث ناگوار، تلفات جانی و خسارت‌های مالی به کارفرما یا پیمانکاران ساختمانی می شود. شاید تا کنون با حوادثی نظیر سقوط کارگران ساختمانی از ارتفاع زیاد، از روی نرده ها و داربست ها برخورد کرده باشید! در حقیقت، کار در ارتفاعات به منزله یک شغل خطرناک شناخته می شود که چنانچه اصول ایمنی به طور کامل و جامع برای آن رعایت نگردد، خطرات ناشی از آن گریبان گیر کارگران و کارفرمایان خواهد بود.

تفاوتی نمی کند پروژه های ساختمانی مربوط به ساختمان های اداری و مسکونی باشند و یا پروژه های صنعتی را تحت پوشش قرار دهند؛ اصول استاندارد و ایمنی کار در ارتفاعات در هر پروژه ساختمانی باید تحت نظارت مهندسان بازرس انجام شود. در این مطلب با نکاتی آشنا می‌شوید که در خصوص کار کردن در ارتفاعات، حتماً باید به آنها توجه شود. رعایت کردن نکات ایمنی، کاهش حوادث و آسیب های شدید را به دنبال خواهد داشت.

اصول و قوانین مهم برای کار در ارتفاع در پروژه های ساختمانی

گام اول در استاندارد سازی کار در ارتفاعات

برای رعایت تمام اصول ایمنی و استانداردسازی لازم است به عنوان مهندس ناظر مطمئن شوید که تمام برنامه های اجرایی به درستی و طبق برنامه‌ریزی انجام شده اند و در حال اجرا هستند. کار در ارتفاعات زیاد می تواند شامل رنگ آمیزی سازه های فلزی، رنگ آمیزی سازه های بتنی، بتن ریزی در ارتفاع، عملیات جوشکاری، بازرسی سازه ها در ارتفاع زیاد و نظایر اینها باشد.

 

به عنوان یک مهندس متخصص در زمینه اصول ایمنی برای اجرای پروژه های ساختمانی باید مطمئن شوید که افرادی که برای این کار انتخاب کرده اید از تخصص، تجربه و مهارت و البته دانش تخصصی برخوردار هستند. افرادی باید برای کار در ارتفاع انتخاب شوند که قبلاً در چنین شرایطی کار کرده‌اند. بدون مهارت کافی، کار کردن در این شرایط، یک خطر بزرگ است. کارگرانی که به هر منظور در پروژه های ساختمانی مشغول به کار می شوند، قطعاً نیاز به آموزش های ایمنی و عملی در این زمینه دارند.



ادامه مطلب